Primair onderwijs
Gresnigt en van Loo hebben o.a. binnen het Cultuurmenu Apeldoorn jarenlange ervaring opgedaan met fotografie projecten in het basisonderwijs.
Aan de hand van een inhoudelijke introductie met professionele voorbeelden maken we leerlingen bewust van de 'kracht van beeld'. In alle workshops worden leerlingen tijdens het fotograferen door ons actief begeleid en gestimuleerd. Leerlingen krijgen de mogelijkheid om te ontdekken wat ze willen maken en hoe ze dat moeten realiseren. Door ruimte te reserveren voor het bespreken van de genomen foto's leren leerlingen te selecteren en worden ze zo gestimuleerd om keuzes te maken.
Voor alle groepen bieden wij, op hun eigen niveau, workshops en projecten aan, op maat, of uit ons aanbod. Daarom is het ook mogelijk dat de hele school aan een zelfde thema werkt.
Camera's, laptop en lesmateriaal worden door ons meegenomen. De resultaten van de workshop worden altijd op een cd gebrand of op een USB stick gezet en na afloop aan de leerkrachten gegeven. Tevens is het mogelijk om met het gemaakte materiaal door ons een tentoonstelling te laten verzorgen.
De workshops
Verzamelingen en hun eigenarenEen bijzonder portret van de hele schoolEen project voor alle groepen van de basisschool. De kinderen fotograferen hun eigen verzameling of meest dierbaarste bezit. Hiervoor bouwen zij een mini studio. De tweede foto bestaat uit een portret die zij van elkaar maken. Deze twee foto's worden gecombineerd, zodat iedere leerling een eigen tweeluik krijgt. Duur: 1,5 uur |
![]()
|
IngelijstEen speelse les in portretfotografieEen workshops voor de jongste leerlingen van het primair onderwijs. Duur: 1,5 uur |
![]()
|
PleinEen oefening in kijkenIn dit project leren leerlingen vanaf groep 4 anders naar hun eigen omgeving kijken en het alledaagse te herontdekken. Er wordt een origineel, niet alledaags 'portret' gemaakt van het schoolplein met al zijn facetten. Het is een ontdekkingsreis met de camera. Leerlingen ontdekken in groepjes wat ze wel en juist niet in hun foto's willen laten zien. Duur: Les 1 van 1,5 uur Les 2 van 1 uur |
![]()
|
Foto IllustratiesEen prentenboek van de klasIn groepjes van 4 stellen leerlingen in een ministudio een illustratie samen. Deze illustratie bestaat uit twee en drie dimensionale onderdelen en wordt gemaakt met verschillende materialen. Meegebrachte spulletjes van de leerlingen zelf, maken deel uit van het bedachte beeld. De gemaakte foto dient vervolgens als inspiratie voor het schrijven van verhalen. Zo kunnen er vier verschillende verhalen bij een zelfde illustratie ontstaan. De foto's en verhalen van alle leerlingen worden gebundeld en vormen samen een 'Prentenboek van de klas'. Duur: 1,5 uur |
|
De Donkere Kamer op schoolFotograferen met een schoenendoosEen project met het heden en het verleden van de fotografie als uitgangspunt. Is er verschil tussen een digitale camera of een schoenendoos met een gaatje? Met de techniek van een camera obscura, door leerlingen zelf gemaakt, ontdekken ze de basis van de fotografie. Leerlingen fotograferen iets wat ze voor altijd willen bewaren en ontwikkelen deze foto's zelf in een door ons meegenomen doka. Duur: 1 uur introductie en maken van de camera; 2 uur fotograferen en doka |
|